Barn och sömn

barn och sömn

Alla människor behöver sömn för att må bra. Ju äldre människan blir desto mindre sömn behöver hon. Barn och ungdomar behöver således mycket sömn. Anledningen är främst att den psykiska mognaden och den fysiska tillväxten är mycket energikrävande. Generell information om sömn finner du här.

Små barn

" Det nyfödda barnets sömnperioder

Sömn är viktigt för barns hälsa och utveckling. De första sex till åtta veckorna är sömnen oregelbunden. Först vid tre till fyra månaders ålder kan en sömnrytn börja visa sig.

Nyfödda sover i genomsnitt 16-20 timmar per dygn. Sömnen sker i kortare perioder. Djup sömn följs av en ytligare sömn och i slutet av varje sömnperiod är barnet halvvaket. I genomsnitt har bebisen en period med ytlig sömn en gång i timmen.

Många gånger blir sömnen så ytlig att barnet vaknar. Spädbarn passerar igenom en sömnperiod snabbare än en vuxen. En del barn har lärt sig att lugna sig till en ny sömnperiod. Andra behöver hjälp att somna om.

Att sova i samma säng

Det säkraste är att ha spädbarnet sovande i en egen säng i föräldrarnas sovrum under åtminstone det första halvåret.

Socialstyrelsen avråder från att låta spädbarn sova i samma säng som föräldrarna. Särskilt om föräldern är mycket trött eller påverkad av alkohol eller mediciner

Om du vill låta ditt barn sova hos dig i sängen för att underlätta amningen bör du tänka på att det inte ska vara för trångt eller varmt i sängen. Skapa ett fritt utrymme för barnet i sängen. Barnets ansikte ska vara fritt under sömnen. Du kan ha barnet hos dig i sängen när du ammar och när barnet är vaket men lägg tillbaka det i egen säng när du ska sova "

Källa: Vårdguiden

Datum: 2011-02-10

Tonåringar

Att tonåringar brukar sova länge är välkänt och att få dem att gå upp tidigt på morgonen kan vara en mindre plåga för föräldrarna. Men varför sover då tonåringar så länge?

Tonåringars kroppar utvecklas i en rasande fart. Det kommer ofta som en chock för en förälder när de upptäcker att deras barn är på väg att utvecklas till en man eller kvinna. På bara något år så kan tonåringen växa ur alla sina kläder, få kroppsbehåring och andra typiskt vuxna attribut. Detta kallas som bekant för pubeteten.

Puberteten är väldigt energikrävande för tonåringens kropp. Bland annat så förändras hypotalamus och hypofysens sätt att producera hormoner. Det är därför inte konstigt att tonåringen äter stora mängder mat och behöver mycket vila och sömn.

Även om tonåringar sover mycket så är de trots allt ofta mer fysiskt aktiva än vuxna. De går i skolan, träffar vänner och springer ibland ute sent på nätterna. Vem som helst skulle bli trött av det.

Visste du att....


Pojkar kommer i puberteten i genomsnitt två år senare än flickor.

Nyblivna föräldrar förlorar i genomsnitt mellan 400-750 timmars sömn under barnets första levnadsår.